
Sale muzyczne Melodyka. Warsztaty Instrumentalne.
Nagłaśnianie możemy zostawić przypadkowi i metodą prób oraz błędów dochodzić do zamierzonych celów lub zastosować się do praw akustyki i osiągnąć wytyczne szybciej.
Sala prób Wrocław.
Niebagatelnym zjawiskiem, które trzeba uwzględnić przy nagłaśnianiu sali prób są jej rozmiary. Sale o małych kubaturach są prostsze do skutecznego nagłośnienia, wystarczą źródła 25 watowe, do uzyskania odpowiedniego ciśnienia akustycznego.
Rozwiązanie takie, idealnie się sprawdzi przy salkach prób, gdzie nie ma perkusji.
Perkusja, standardowa generuje ciśnienie akustyczne rzędu 70-80 decybeli. Do osiągnięcia podobnego ciśnienia przez wzmacniacz gitarowy, o mocy wyżej wymienionej, trzeba by stać nie dalej niż metr od wzmacniacza.
Jest to możliwe, przy zastosowaniu ochronników słuchu, w innym wypadku może być to groźne dla niego.
Jeśli jednak chcemy zachować wszelkie parametry akustyczne, proponujemy zastosować wzmacniacze, które mają rzeczywistą moc muzyczną w okolicach 100 Wat, najlepiej gdy ich kolumny są wykonane w systemie wielogłośnikowym.
Daje nam to przy wykorzystaniu mniejszej mocy źródeł dźwięku, większe ciśnienie akustyczne, czyli pisząc prosto większą głośność.
Sale prób o większej kubaturze powinny być nagłaśniane wielopunktowo, to znaczy wzmacniacze powinny być rozmieszczane wzdłuż linii jednej ze ścian, w tak zwanym "secie koncertowym".
Jak skutecznie nagłośnić salę prób?
Sala prób Wrocław. Sala prob.
Ustawienie takie wygląda w następujący sposób: po obrzeżach ściany ustawiamy zestawy nagłaśniające do gitar, w środku perkusję i w zależności od upodobań choć bardziej od prawideł akustycznych, przy perkusji, z lewej lub prawej strony, powinien stać pierwszy wzmacniacz gitarowy a następnie wzmacniacz basowy.
Dlaczego taki układ jest najbardziej wskazany?
Niskie tony ogólnie mają charakterystykę falową dookólną, to znaczy, że żadne przeszkody nie wygaszają niskich tonów, więc rozchodzą się po pomieszczeniu w całym swym zakresie aż do wychwycenia przez ekrany dźwiękochłonne lub do zaniknięcia w pułapkach basowych, więcej informacji na ten temat znajdziecie w artykule o wygłuszaniu pomieszczeń.
W innej konfiguracji, czyli piecu basowym ustawionym bezpośrednio przy perkusji, będzie dochodziło do interferencji niskich tonów bębna basowego oraz niskich zakresów gitary basowej, co spowoduje dudnienie i inne szumy na stanowisko perkusyjnym. Zjawisko to bardzo zmniejsza komfort odbierania muzyki przez perkusistę.
Sala prób Wrocław. Sala prob.
Zgodnie z zasadą wielu źródeł dźwięku o mniejszej mocy niż jeden o większej, przygotowujemy zestaw do głównego nagłośnienia wszystkich wzmacniaczy i perkusji. Do tego celu można użyć kolumny o przynajmniej dwukrotnie większej mocy rms. Jeśli mamy do dyspozycji nagłośnienie podstawowe o mocy w przedziale 50-100 wat, to nagłośnienie główne powinno być w przedziale 100-200 wat.
Bardzo dobrą praktyką jest podłączenie wszystkich urządzeń z nagłośnienia podstawowego liniowo lub przez mikrofony, w mikser z końcówką mocy lub do powermiksera.
Co do samego ustawienia głośników, najsensowniejszym, bo zgodnym z prawidłami rozchodzenia się fal dźwiękowych, jest umiejscowienie ich na pewnej wysokości i przy ścianach prostopadłych do ustawionego sprzętu, najlepiej za nim.
W zależności od zastosowanego nagłośnienia głównego, ponieważ mogą to być kolumny dwudrożne (z dwoma głośnikami), zestawy kolumnowe oddzielne: twitter, średnio tonowy i nisko tonowy i wielkości sali, sprzęt owy powinien być ustawiony przed nagłośnieniem podstawowym.
Sala prób Wrocław. Sala prob.
Ustawienie sprzętu w linii powoduje propagacje dźwięku w przód, jeśli sala jest odpowiednio wygłuszona i echo jest na poziomie 0,3 sekundy a fala jest skutecznie pochłaniana to perkusista będzie słyszeć niskie i niskie średnie tony. Aby umożliwić mu właściwy odbiór wszystkich zakresów, można zastosować dla niego odsłuch.
W artykule o ustawianiu przodów pojawił się wątek wpinania gitar, wokalu w linię/mikrofon. Właśnie po to aby perkusista miał pełną słyszalność zespołu na próbie. Polityka prywatności.
Kolumna odsłuchowa powinna mieć moc zbliżoną do sprzętu na sali, czyli mieć około 100-150 W. Zazwyczaj wystarczają kolumny dwudrożne zbudowane z głośnika średnio-niskotonowego oraz twittera.
Można oczywiście stosować odsłuchy dla całego zespołu, co byłoby wskazane w większej sali. W takim przypadku można jeszcze bardziej wypełnić dźwiękiem pomieszczenie, przy użyciu mniejszej mocy oraz szerszym spektrum brzmieniowym.
Sala prób Wrocław. Sala prob.
Masz wątpliwości? Wyślij zapytanie.
Mapa Strony
Adres
ul.Fabryczna 10/D2
Wejście nr 2
53-609 Wrocław
Teren Dozamel
Godziny Pracy
Całodobowo
Wszelkie prawa zastrzeżone 2021. Strona stworzona za pomocą kreatora Manifo.com.