Profesjonalnie wygłuszona sala prob Wrocław

Jednym z podstawowych sposobów na wyeliminowanie czynników, które obniżają wrażenia słuchowe podczas grania w sali prób, jest zastosowanie materiałów eliminujących pogłosy, szumy oraz inne niepożądane zjawiska (fala stojąca)


Do najbardziej kluczowych środków absorpcji poszczególnych częstotliwości, które zazwyczaj stosuje się do wygłuszania, czyli eliminacji pogłosów (echa) są wszelkiego rodzaju tkaniny, wykładziny, wełna mineralna, itd. Sala prób Wrocław. Sale muzyczne.


Pomieszczenie na salę prób warto rozpocząć od wygłuszania ścian. Jeśli pomieszczenie mamy wykonane z typowych materiałów budowlanych, czyli cegłówek, pustaków lub betonów, dźwięk będzie propagował na całym pomieszczeniu aż do wygaśnięcia fali dźwiękowej.


Aby zgodnie z zasadami akustyki wygasić zbyt długi pogłos, który zaburza i zniekształca odbiór dźwięku w sali prób, możemy w pierwszej kolejności zastosować powłokę (membranę) zbudowaną z wełny skalnej o dużym współczynniku pochłaniania ciśnienia akustycznego. Sala prób Wrocław.


Warto pamiętać, że dźwięk składa się z różnych częstotliwości i w różnym stopniu te częstotliwości będą pochłaniane, więc przed zastosowaniem jakichkolwiek rozwiązań, bez zaangażowania środków naukowych, można przygotować modele i dokonać prób pochłaniania danych zakresów.


Do wygłuszenia ścian służą różne technologie jak i materiały.


Można rzec, że ogólnie dostępną i najczęściej używaną technologią jest stawianie ścianek z płyt gipsowo-kartonowych, z wypełnieniem z wełny mineralnej.


Jeśli zależy nam na jak największym odseparowaniu pomieszczenia od przedostawania się dźwięków z sali na zewnątrz, możemy zastosować dwie technologie wygłuszania: pierwsza jest to tak zwana metoda płytowa, gdzie budujemy konstrukcję opartą o bale drewniane lub profile stalowe, o wymiarach 6 na 12-15 cm, osadzamy je na  ścianie a następnie w przestrzenie pomiędzy balami lub profilami, wkładamy wełnę mineralną twardą o grubości minimum 5 cm. Na tak powstałą konstrukcję montujemy pojedyncze lub podwójne płyty g-k. 


W przypadku potrzeby tańszego i szybszego wygłuszenia, można zastosować kurtyny lub kotary. Dobrym współczynnikiem pochłaniania odznacza się tkanina grubsza.


Niebagatelną rolę w wygaszaniu fali dźwiękowej,  gra także odległość takiej zasłony od ściany. Już odległość 20 cm zwiększa dwukrotnie absorbcję dźwięku, niż przy zastosowaniu kotary przy samej ścianie. 


Ostatnim, wartym rozważenia, sposobem na wygłuszenie sali jest zastosowanie waty mineralnej oraz tkaniny zabezpieczającej.


Jeśli chcemy aby  ściany nie powodowały zbędnych ech oraz fali stojącej, zastosowanie wełny zagęszczonej będzie dobrym rozwiązaniem.


Wełnę przyklejamy do powierzchni ściany a następnie, aby unikać prószenia, zabezpieczamy tkaniną. Można użyć tak zwanej flizeliny polipropylenowej. Sale muzyczne.

Jak przygotować modele do prób?

W jaki sposób najbardziej efektywnie wygłuszyć salę prób? Aby zrozumieć istotę wygłuszenia, warto przygotować sobie kilka wzorców. Będziemy potrzebować do tego płyty gipsowo-kartonowej, taśmy dwustronnie klejącej, waty mineralnej o trzech grubościach, tkaniny oddzielającej (flizelinę o średniej gęstości).


Proponujemy aby płyta g-k była formatką o wymiarach boków 80/80 cm. Przyklejamy do niej wełnę mineralną o grubości 5 cm, a do kolejnych ekranów 7 cm oraz 10 cm.


Aby dokonać pomiaru skuteczności, potrzebujemy jakąś kolumnę głośnikową, najlepiej stojącą na podłodze, może być zastosowany piec gitarowy lub basowy. 

Bardzo przydatny będzie jakiś miernik częstotliwości, można go ściągnąć w formie aplikacji na swój telefon.


Następnie uruchamiamy źródło dźwięku, najlepiej w takim zakresie głośności, jaki będzie ustawiany podczas prób.

Najlepiej wykonać kilka pomiarów w zależności od odległości.


Wpierw sprawdzamy telefonem, przy uruchomionej aplikacji do pomiaru częstotliwości i ciśnienia akustycznego (zazwyczaj jedna aplikacja zawiera dwa mierniki), zakresy i głośności i pasm, bez zasłaniania naszym pochłaniaczem a następnie z pochłaniaczem. Po pomiarach, porównujemy różnice. I tak samo wykonujemy testy pochłaniania dla wszystkich grubości. Sale prób Wrocław.


Warto pamiętać, iż każde zwiększenie odległości od źródła dźwięku o około metr, zmniejsza ciśnienie akustyczne o 6dB, czyli im grubszy absorbent i im dalej, tym więcej jest pochłanianych częstotliwości. Trzeba jednak pamiętać, że niskie i średnio niskie tony mają większą energię a przez to większą przenikalność przez różne materiały.


Sala prób Wrocław. Sale prob.

Najprostszym sposobem na wygłuszenie sufitu jest użycie odpowiednich absorbentów fali dźwiękowej. Jeśli zależy nam na eliminacji pogłosów

wystarczy zastosować ekrany z cienkich pianek, grubszych tkanin czy nawet wykładzin. Warto rozumieć różnicę pomiędzy pochłanianiem a rozpraszaniem fali dźwiękowej. W pierwszym przypadku dźwięk jest "pochłaniany" przez materiał, w drugim zaś wygaszany (fala dźwiękowa zanika poprzez wielokrotne odbicia) przez materiał.


Istnieją również wysoce profesjonalne sposoby zarówno wygłuszania jak i rozpraszania dźwięku. Omówimy je w osobnym artykule.


Wracając do głównego wątku. Sale prób Wrocław.


Wygłuszanie sufitu powinno być wykonane tak, aby pogłosy nie powodowały zaburzeń w odbiorze, to znaczy powinny być takie, aby nie przeszkadzać, w zasadzie pogłos o czasie 0,5 s jest akceptowalny, przy założeniu, że ściany są odpowiednio wygłuszone. Można uznać, że pokrycie w 70-80 % sufitu absorbentem będzie zupełnie wystarczające, aby pozbyć się wrażenia słuchowego pogłosu, przy zachowaniu odpowiedniej ilości echa.  Sale muzyczne.

Aby wygłuszyć podłogę, czyli wyeliminować "szum po podłodze", proponujemy zastosować wykładzinę pętelkową, chociaż najlepsza byłaby igłowana lub welurowa, o dużej gęstości włókien. Dobrym rozwiązaniem byłoby także zastosowanie podkładów z płyt z włókna drzewnego o dużej twardości lub podkład gumowy.


W sytuacji, gdy zaistniałaby potrzeba odseparowania podłogi dźwiękowo, można wykonać podłogę opartą o konstrukcję komorową, czyli na podłodze mineralnej ułożyć legary drewniane o wysokości około 12 cm, w przestrzenie między belkami ułożyć wełnę mineralną o grubości minimum 5 cm, zastosować następnie płyty wiórowe podłogowe z pióro wpustem.


Na taką strukturę, ja wspomniano wyżej, układamy podkład albo gumowy albo płyty prasowane z włókien drzewnych a następnie układamy wykładzinę.


Można także zastosować jako pułapkę basową piasek. Zamiast gęstej wełny mineralnej między belki wsypujemy piasek o grubości także 5 cm, resztę czynności wykonujemy analogicznie jak powyżej.


Warto jednak zaznaczyć, że niskie tony dosyć trudno separować. Aby uzyskać pełną przegrodę akustyczną, strop powinien mieć grubość około 80 cm. Sala prób Wrocław.

W powyższym artykule wyszczególniliśmy najczęściej używane środki do wygłuszania czy absorbowania dźwięku.

Według prawideł akustycznych najlepszym materiałem nie przepuszczającym dźwięku jest beton.


Zasadniczo im bardziej gęsty ośrodek, tym trudniejszy jest do przenikania.

Nie mniej jednak istnieją inne prawa fizyczne, które z kolei wskazują na zjawisko rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.


Można zatem porównać środowisko ciśnienia zachodzącego w sali prób do tzw. głośnika pasywnego, który poprzez falę dźwiękową, przekazuje energię na ściany, podłogę i sufit, czyli na zasadzie rezonatora, propaguje dźwięk dalej.


Chociaż to brzmi paradoksalnie, tak zaiste jest. Nam jednak zależy aby dźwięk nie rozchodził się po konstrukcji budynku dalej, ani aby nie uszkodził nam słuchu i nie powodował zaburzeń jego odbioru. Sale muzyczne.

Masz więcej pytań? Zachęcamy do zadawania pytań.

Literatura

Livesound.pl

www.ntlmk.com

Jerzy Krajewski

"Głośniki i zestawy głośnikowe"

WKŁ 2023

Kontakt

Telefon

E-Mail

biuromelodyka@gmail.com